Vätskebrist och sommarvärme

Vätskebrist och sommarvärme

Vätskebrist uppstår när kroppen förlorar mer vätska än vad den får i sig.

Vatten och salter är nödvändiga för att du ska må bra, men de försvinner ur kroppen vid vätskebrist.

Behöver man egentligen vätskeersättning?

− I vanliga fall behöver man inte det. Om man är frisk och kan äta och dricka som vanligt räcker det att dricka när man är törstig, men gärna lite extra nu när det är väldigt varmt. Det är främst de grupper som är i riskzonen som behöver vätskeersättning: äldre, sjuka och små barn. Det kan även behövas för dem som arbetar utomhus i solen så som vägarbetare och byggnadsarbetare. Även hård fysisk aktivitet och träning.

Vad ska man äta för att få i sig extra vätska?

− Frukt och grönsaker är bra livsmedel för att få i sig vätska. Särskilt vattenrika frukter och grönsaker som gurka, tomat, sallad och melon.

Spelar det någon roll vad det är man dricker?

− Man bör undvika alkohol då det är vätskedrivande, men också då vi har en extrem situation just nu och det kan vara viktigt att de som är friska är alerta och kan hålla koll på dem som behöver extra omsorg. Sedan är en bra grundregel att komplettera varje kopp kaffe med ett glas vatten då även kaffe är vätskedrivande. I övrigt spelar det inte jättestor roll vad man dricker, även om stora mängder läsk inte är bra utifrån ett hälsoperspektiv.

Hur mycket bör man dricka när det är riktigt varmt ute?

− Det beror egentligen på hur mycket man svettas och vad man gör, är man exempelvis i skuggan hela dagen behöver man mindre vätska. Generellt sett räcker det att dricka 1 ½ – 2 liter vätska om dagen.

Och ligger du i minsta vätskebrist påverkar det! minskar din fysiska prestation med 10-15 %….både fysiskt och psykiskt….

No Comments

Post A Comment