Träningsplanering kost & prestation. Stressad kropp och eller knopp?

Träningsplanering kost & prestation. Stressad kropp och eller knopp?

Pigg och utsövd laddar jag med frukost inför uppdrag #rfsisu och prata om #kost #prestation så härligt med dessa ungdomar.

Jag hoppade in som vikarie igår på #kettlebell pass igår och gud vad kul ??och jag saknar den styrketräningen, men har prioriterats bort då det blir alldeles för mycket andra träningspass under veckan och jag har lärt känna kroppen och den säger ifrån.

Lika som med maten jag nu vräkt i mig i två dagar via mitt jobb och konferens för kommunen och man äter mera för att det är gott ? fast vet att kroppen ej behöver det.

Självklart ska man unna sig ibland, men blir det alltför ofta! Kommer en omdedveten belöningsvana och din hjärna är “hackad” ?.

Träningsplanering går ut på att hitta den perfekta balansen mellan träning vila och kost. Det är lätt att få ett bakslag och tappa formen om man tränar för mycket eller för lite.
Om du inte låter kroppen vila tillräckligt så bryts den ned och du riskerar att formen störtdyker. Vill det sig riktigt illa kan du t.o.m. bli sjuk.

Känner du dig trött och öm i musklerna och/eller har humörsvängningar och sömnbesvär så är det tydliga tecken på att kroppen inte har hunnit återhämta sig efter de tidigare träningspassen. Målet med träningen är att få en så kallad superkompensation, där formen höjs till en ny nivå av träningen, och nästa träningspass tajmas in vid rätt tillfälle så att blir ytterligare en höjning av formen.

Tränar du för ofta så kan resultatet istället bli överträning, dvs. formen går den motsatta vägen och kroppen hinner inte återhämta sig efter ansträngningen. Därmed är risken stor att kroppen blir svagare och svagare för varje träning.

Men det är inte heller bra för formen att träna för sällan. Då återgår kroppen till status quo – alltså till samma fysiska kapacitet du hade innan träningen började. Det innebär också att formen försvinner.

Orolig mamma har jag nyss varit på min son som hade bandy träning igår kväll och nu tidigt iväg på match idag långt borta, kommer hem vid midnatt och upp än tidigare i morgon bitti för att spela med ett till lag. Självklart stöttar jag och han är noga med kost osv. Men det är vilan jag blir orolig för. Men ung då klarar man mycket träning “men det beror på hur”.

Hur länge du bör ta det lugnt för att kroppen ska hinna återhämta sig, beror på träningens varaktighet och intensitet.

Det beror också på hur mycket du gör – eller inte gör – för att ge kroppen möjlighet till återhämtning.

Stress, vardagsbestyr, dåliga matvanor m.m. försämrar återhämtningen. Under normala förhållanden kan du dock räkna med att återhämtningstiden efter lågintensiv uthållighetsträning varierar från mycket kort tid till ungefär något dygn.

När du tränar med mycket låg intensitet och under kort tid sker återhämtningen under träningspasset. Tränar du under längre tid klarar dock kroppen inte av att återhämta sig och du behöver därför vila efteråt. Detsamma gäller vid högintensiv träning där kroppen inte hinner återhämta sig under aktiviteten.

Lär dig lyssna på kroppens signaler

Smärta är ett viktigt tecken. Om du får problem, annat än vanlig träningsvärk, bör du vila i några
dagar. Går inte smärtan över efter en veckas minskad belastning kan det vara början på överbelastningsbesvär. Ex. Benhinnebesvär, ”löparknä” och hälsenebesvär är vanliga problem för den som till exempel stegrat sin träning för snabbt, bytt underlag eller använder olämpliga skor.

Problemen kan bli långvariga om de inte åtgärdas. Om du får problem under uppbyggnadsträningen, till exempel med nack- och ryggsmärta eller skulderbesvär, rådfråga en sjukgymnast, läkare eller någon annan som är kunnig på området. Vänta inte! Sök hjälp så att du får veta hur träningen kan anpassas efter din förmåga och efter dina specifika behov.

#kost #träna #energirikmat #näringsrikmat
#idrottsnutrition #prehab
#näringslära #rehab
#prestation #träningsglädje
#sömnärviktigt #återhämtning
#riksidrottsförbundet
#måbra#hälsa #keepitsimple
#keepithonest #keepityou
#tesenpthalsalivsstilscoach

No Comments

Post A Comment