Diskbråck!Hur träna? Hur förebygga?

Diskbråck!Hur träna? Hur förebygga?

Ett diskbråck påverkar hur aktiv du kan vara, men när den värsta smärtan är borta mår ryggen faktiskt bra av träning. Därför har du goda möjligheter att hålla formen vid liv och bygga upp musklerna även om du är skadad.

Förebygg diskbråck med styrka balans rörlighet!

Det handlar mycket om balansövningar för att stärka bålmuskulaturen. Ofta när träningen upphör kommer smärtan tillbaka.

Ofta drabbas kroppen av skador om det är obalans i träningen och kroppens helhet, ex om du är mycket starkare i benen jämte överkropp. Självklart är vissa muskler starkare i sin natur, men ofta är det de muskler som jobbar emot och bromsar den ledande muskeln som hamnar i obalans och söker hjälp av andra mindre som får då jobba hårt för att kompensera, därav kanske långt eller kort hållna…som skapar smärta och trycker på nerver.

Vad är diskbråck?

Därför uppstår skadan

Ett felaktigt lyft med en mycket tung viktstång eller en hård tackling kan få en disk att kollapsa. Men i regel får den även en skjuts av åldersbetingad förslitning. Många års hårt fysiskt arbete kan öka risken och enformiga arbetsställningar, men det kan en inaktiv livsstil, där man sitter stilla länge, också göra.

Detta händer i ryggen

De 24 ryggkotorna är hårda ben och det är diskarna som ligger mellan var och en av dem som gör ryggen smidig. En disk består av bindväv med en geléaktig kärna. Om disken kollapsar så pressas kärnan ut och då riskerar den att trycka på de nerver som strålar ut från den.

Här sitter smärtan

När ett diskbråck inte trycker på några nerver märker du inget och behöver ingen behandling. Om det gör ont börjar smärtorna där disken sitter i ryggen och strålar ut i nervernas riktning, t ex ut i armen eller benet. Smärtorna följs som regel av känselstörningar, minskad kraft eller till och med att du inte kan röra dig. Omkring 90 procent av alla diskbråck uppstår i ländryggen, medan hals- och bröstregionen bara drabbas i 9 respektive 1 procent av fallen.

Det är viktigt att få rätt diagnos vid misstanke om diskbråck så du bör alltid gå till läkaren. Där kan du få göra en röntgenundersökning alternativt en skikt- eller magnetröntgen och utvärdera om det är nödvändigt med en operation, där man minskar trycket på nerven. Läkaren föreslår vanligen också att du ska äta smärtstillande medicin när du börjar med styrketräning, men kanske också att du ska börja gå hos en fysioterapeut.

Därefter i fas 3 efter fysioterapeut sjukgymnast kommer du till mig! en Personlig tränare som kan hjälpa dig att träna säkert och hålla i din träning! Då vi alla vet och har märkt att träning är färskvara och behövs över livstid.

Vanligt förekommande är att man får diagnos och övningar av sjukgymnast, gör dem en kort stund och går snabbt vidare och tror allt ska vara som före skadan. FEL; det är därför skador är återkommande.

Det kan du själv göra vid diskbråck

Begränsa smärtan vecka 1

Ät smärtstillande tabletter som Panodil eller Ipren så du lindrar de akuta smärtorna. På det viset kan du sova på natten och hålla ryggen igång så mycket som möjligt under dagen.

Rör på ryggen vecka 2–4

Gör ryggen rörligare: Börja med att ligga på magen och vila överkroppen på underarmarna, så att ryggen böjs lätt bakåt. Böj gradvis mer.

Rehabträning vecka 5–12

När smärtorna är under kontroll ska ryggen hållas igång så att blodcirkulationen ökar och läkningen går snabbare. Gör tex övningar där du ligger på ryggen och för upp knäna till bröstet.

Förebygg vecka 13–osv

Se till att ha bra arbetsställningar. Undvik att sitta stilla för mycket och stå gärna upp när du jobbar vid skrivbordet.

Välj motion som stärker ryggen.

Håll i träningsprogrammet du fått av din sjukgymnast!! Även när det känns bra.

Kontakta en personlig tränare och tänk långsiktig investering för en hållbar kropp.

#livsstilscoach

#personligtränare

#movement

#hållbarhälsa

#hållbarkropp

#rörelseglädje

#hållbarlivsstil

#keepitsimple

#keepithonest

#keepityou

#måbra

#hälsa

#livskvalitet

#prehab #rehab

#tesenpthalsalivsstilscoach

No Comments

Post A Comment