Är du trött? Vad är bra mat? Kost? Jag är inte perfekt själv! Jag äter sötsaker, MEN också MAT!

Är du trött? Vad är bra mat? Kost? Jag är inte perfekt själv! Jag äter sötsaker, MEN också MAT!

Ex. “Kim är trött. Har mycket att göra. Snart är det en viktig match, så Kim tränar jättemycket, och så måste hen plugga till ett prov. Men Kim känner sig trött hela tiden, förstår knappt vad som står i böckerna.”

Det finns en del som Kim kan göra för att bli piggare. Till exempel skulle hen kunna äta bättre mat. För även om chips och godis är gott, så är det inte precis pigg-och-smart-mat.

När man är trött och sugen, är det lätt att sträcka sig efter något som går snabbt att fixa. Men vill du hjälpa kroppen och hjärnan att orka mer, finns det annat att ta till, som:

  • En skål yoghurt med branflakes och russin.
  • En macka på grovt bröd, med ost, eller hummus, och en morot.
  • Frukt och en näve mandlar.

Maten funkar bäst om den innehåller en blandning av saker: Proteiner, vitaminer, mineraler och fibrer, fett…

Och så kolhydrater, som ger massor av energi. De finns det särskilt mycket av i ris, potatis, pasta, bröd och nudlar.

Men kolhydraterna är knepiga.

Det är nämligen skillnad på snabba och långsamma kolhydrater. När vi äter, bryts maten ner, och kommer ut som socker i blodet. Halten av blodsocker går upp.

De snabba kolhydraterna heter så för att de bryts ner snabbt, och höjer halten av blodsocker på kort tid. Den energi du får av snabba kolhydrater räcker alltså inte så länge.

Kroppen blir fort hungrig och trött igen. Långsamma kolhydrater tar längre tid för kroppen att bryta ner, och att skicka ut i blodet som socker. Då blir blodsockerhalten mer stabil, och det mår vi bra av. Vi känner oss mätta längre, och får lättare för att lära oss och komma ihåg saker.

Långsamma kolhydrater finns i grönsaker, bönor, frukt, grovt bröd och fullkorns-flingor.

Snabba kolhydrater finns till exempel i ljust bröd, vitt ris, potatis, och sötsaker, och så förstås i socker.

Ta en titt på innehållsförteckningen på ett paket bröd, kex, fruktdryck, flingor eller fruktyoghurt.

Hittade du något socker? I färdig mat och dryck finns det ofta mycket tillsatt socker. Att tillsätta socker är ett billigt sätt att få maten att smaka bättre och hålla längre.

Men tillsatt socker ger massor av snabba kolhydrater, utan att bidra med några andra näringsämnen.

Snacks, godis och annat som innehåller mycket tillsatt socker, mår kroppen bäst av att få i sig max ett par gånger i veckan. Ändå är de flesta av oss sugna på det mest hela tiden. Hur kan det komma sig att vi är sugna på något som inte är bra för oss — är kroppen korkad?

Nej, den är bara gammal. Kroppen beter sig som den har gjort i ett par hundratusen år. Genom evolutionen har våra kroppar utvecklats till att passa bra för ett liv när maten inte alltid räckte. Den som fick tag på något energirikt, gjorde klokt i att stoppa i sig. För man kunde ju inte så noga veta, om det skulle finnas något alls att äta nästa dag.

Att vara sugen på socker och fett, hjälpte oss att överleva! Nu för tiden kan många av oss få tag på energirik mat bara genom att sträcka ut handen.

Sammanfattning:

Hur du äter påverkar hur du mår och hur pigg du känner dig. Maten vi äter behöver innehålla en bra blandning av olika näringsämen: proteiner, vitaminer, mineraler, fetter och kolhydrater. Men kolhydrater är lite svåra.

Det finns långsamma och snabba kolhydrater. Långsamma kolhydrater är bra av flera skäl. Bland annat räcker energin i dem längre tid och orsakar inte så skarpa toppar och dalar i blodsockret. Mat som innehåller långsamma kolhydrater:

Grönsaker/Frukt/Fullkornsbröd/Nötter/Pasta

Snabba kolhydrater finns i det mesta som är sött, vitt och poröst. Som godis, vitt bröd, potatis och ris. Mat med tillsatt socker ökar mängden snabba kolhydrater.

#näringsrikmat

#hållbarlivsstil

#keepitsimple

#keepithonest

#keepityou

#måbra

#hälsa

#livskvalitet

#tesenpthalsalivsstilscoach

No Comments

Post A Comment